senetaz

Həsən Əliyev 80 D

06 Sentyabr 2023 4390

Kiberpank ədəbiyyatı müasirliyin fərqindəliyi kimi

Kiberpank ədəbiyyatı müasirliyin fərqindəliyi kimi

 

“Kiberpank” deyəndə ağıla ilk, dar küçələrdə neon işıqlar, ətrafda gəzən kibernetik qollar və ya qeyri-adi gözlərlə təchiz olunmuş insanlar gəlir. Kiberpank ədəbiyyatı bunlarla bərabər daha çox məna ifadə edir.

Kiberpank futuristik distopiya mühitində qurulmuş elmi fantastika subjanrıdır. O, tez-tez yüksək texnoloji tərəqqinin və onunla birlikdə müəyyən ictimai normaların xarakterini əks etdirən “aşağı həyat və yüksək texnologiya” stenoqrafiyası ilə xarakterizə olunur. Bu ölçülərə aşağıdakıları göstərmək olar: tarixin qanuniləşdirilməsi, tarixdən üslub kimi istifadə edilməsi və tarixi istehlak ediləcək bir hala gətirmək; yüksək və aşağı mədəniyyətin; fərdi subyektin ölümü, buna görə də hamımızı cəmiyyət arasında yalnız bir sıra çəkir; yaratmaq deyil, təkrarlamaq və avtomatlaşdırmaq üçün istifadə edilən yeni texnologiya quruluşu əsasdır.

Kiberpank ədəbiyyatı futuristik, yüksək texnologiyalı bir mühitdə küçə mədəniyyətinə diqqət yetirən uydurma povestlərə istinad edir.

Kiberpank fantastikasında personajlar tez-tez kibernetik artırmalarla təchiz edilir və məqsədlərinə çatmaq üçün süni intellektdən əhatəli istifadə edirlər. Kiberpank, adından da göründüyü kimi, pank subkulturasından təsirlənir və kasıb, imkansız ailələrdən gələn və povestdə cəmiyyətin müəyyən edilmiş normalarına qarşı üsyan edən personajlarla küçə həyatına yönəlib.

Kiberpank ədəbiyyatı futuristik, yüksək texnologiyalı mühitdə küçə mədəniyyətinə diqqət yetirən uydurma povestlərə aiddir. Kiberpank fantastikasında personajlar tez-tez kibernetik əlavələrlə təchiz edilir və məqsədlərinə çatmaq üçün süni intellektlə məşğul olurlar.

 

Kiberpank tərzi nədir?

 

Kiberpank, adından da göründüyü kimi, pank subkulturasından təsirlənir, kasıb, imkansız ailələrdən gələn və povestdə cəmiyyətin müəyyən edilmiş normalarına qarşı üsyan edən personajlarla küçə həyatına yönəlib. Kiberpank fantastikasında obrazlar tez-tez kibernetik əlavələrlə təchiz edilir və məqsədlərinə çatmaq üçün süni intellektlə məşğul olurlar.

Kiberpank ədəbiyyatında dominant mövzulardan bəziləri xaotik şəhər mənzərəsi, virtual reallıq və süni intellekt və cinayət elementləridir.

 

Kiberpank ədəbiyyatı: janr

 

Elmi fantastika kiberpank janrına daxil olan bir alt janrdır. Bunun səbəbi kiberpankın futuristik, texnoloji yönümlü elementləridir ki, bu elementlər, həm də elmi fantastika işlərinin mərkəzidir. Elmi fantastika əsərləri dəli alimlər, zaman səyahəti, super güclər, görünməzlik və ya paralel ölçülər, kiberpank kimi müəyyən arxetiplərə (adətən, xüsusi janrlarda əks olunan personajlar) və tropalara (müəyyən bir janr üçün xarakterik obrazlı dildən istifadə) meyilli olsa da xüsusilə pank subkulturasına və kibernetik sistemlərin texnologiyasına aiddir

Kimsə kibernetik qolla təchiz edildikdə, insan gücü ilə qaldırması mümkün olmayan böyük çəkiləri qaldıra bilər. Bu mümkündür, çünki kibernetik qol beyinə impulslar göndərən və fiziki tapşırığı yerinə yetirmək üçün ondan rəy alan bir implantdır. Eynilə, bir insana xüsusi qabiliyyətlər verən kibernetik gözlər və ya beyin implantları ola bilər.

Kiberpank janrı vizual cəlbediciliyinə görə komikslər, manqa, anime, filmlər, televiziya və video oyunlar kimi digər vizual media ilə əlaqələndirilir.

 

Kiberpank ədəbiyyatının əsas mövzu və nümunələri

 

Kiberpank ədəbiyyatında dominant mövzulardan əsasən şəhər mənzərəsi, virtual reallıq, süni intellekt və cinayət elementləri əsasdır.

Böyük şəhərlədəki aşağı təbəqələrin şəhər mənzərəsi kiberpank ədəbiyyatının əsərlərində qabarıq şəkildə özünü göstərir. Əsas səbəblərindən biri də şəhər həyatının daha çox kosmopolit olması, müxtəlif mədəni, sosial və iqtisadi mənşəyə malik insanları özündə əks etdirməsidir. Şəhər mənzərəsi yoxsulların yoxsulluqdan xilas ola biləcəyi yerdir, istər ağır iş, istərsə də daha şübhəli vasitələrlə yanaşı, həm də konqlomeratların və çoxmillətli korporasiyaların inkişaf etdiyi yer hesab olunur.

Şəhər mənzərəsindəki xaotik, lakin rəngarəng bazar və ya “küçə” kiberpank ədəbiyyatının əsərlərinə xas cəhətdir, çünki burada insanlar daha hərəkətlidir. Şəhər mənzərəsini əks etdirən kiberpank ədəbiyyatı əsərlərinə KW Jeterin Dr. “Əlavəedici” (1984) və İan McDonaldın “Allahın çayı” (2004) əsərləri daxildir.

 

Virtual reallıq və süni intellekt tərəfləri

 

Virtual Reallıq və süni İntellekt kiberpank ədəbiyyatı əsərlərində ümumi mövzulardır. Futuristik şəraitə görə, texnologiya hekayədə çox irəlilədi. Bir çox ədəbi mətnlərdə bütöv cəmiyyətlər virtual aləmlərdə qurulmuşdur ki, burada insanlar virtual aləmdə yaşayaraq və voyeristik fəaliyyətlərlə məşğul olaraq reallıqdan qaçmağa çalışırlar. Çoxsaylı rəvayətlərdə süni intellekt vasitəsilə hekayənin istiqamətinə əhəmiyyətli dərəcədə təsir edən personajlar var.

 

Cinayət elementləri

 

Cinayət kiberpank povestlərində geniş yayılmış mövzulardır. Cinayət elementləri də diqqəti cəlb edir, çünki bu cür mətnlərdə tez-tez qeyri-qanuni fəaliyyətlərlə məşğul olmağa məcbur edilən iqtisadi və ya sosial mənşəli personajlar yer alır.

 

Kiberpank ədəbiyyatı: kitablar

 

Uilyam Gibsonun yazdığı “Yayılma” trilogiyası (1984-1988) III Dünya Müharibəsindən sonra bir futuristik personajlar toplusunu izləyir. Bu futuristik cəmiyyətdə gündəlik həyat güclü korporasiyaların başında olan insanlar tərəfindən idarə olunan texnologiya ilə birləşdirilir. Roman şüurun texnologiya və süni intellektlə əlaqəli olduğu “kiberməkanı” əhatə edir və kiberməkanda məlumat axını güc balansını bəzilərinin xeyrinə dəyişir.

Neal Stivenson tərəfindən “Qar qəzası” (1992) povestində bütün bəşəriyyətin bir ümumi dil vasitəsilə ünsiyyət qura bildiyi və cənnətə bir qüllə tikmək üçün toplaşdığı Bibliya nağılı olan “Babil qülləsi” hekayəsinin təkrarı kimi qəbul edilir. Sonra Allah bəşər övladını pərən-pərən salır və müxtəlif dillər və mədəniyyətlər təqdim edir ki, bəşər övladı bir-birini belə asanlıqla başa düşə bilməsin və yenidən cənnətə qüllə tiksin.
“Qar qəzası” povestində insanlığı parçalayan kompüter virusunun təcəssümü ilə mübarizə aparan bir kompüter dilinin fərdi versiyası kimi bir Tanrıça var.

Tomas Pinçonun “Yad qanaxma” (2013) əsərində hadisələr Nyu-Yorkda cərəyan edir Detektiv fantastika elementlərini özündə ehtiva edən əsərin baş qəhrəmanı Maksin ABŞ təhlükəsizlik firmasındakı maliyyə uyğunsuzluqlarını, terrorizm və 11 sentyabr hücumları ilə əlaqəli sui-qəsdlərə qədər izləyir. Roman məlumatların təhlükəsizliyi sistemlərinə müdaxiləni və s əhatə edir.

Kiberpank ədəbiyyatı bu gün də oxucular tərəfindən geniş istifadə olunmağa davam edir. Əslində, bir janr kimi kiberpank sevgisi çoxsaylı media formatlarını genişləndirdi. Kiberpankdan romanlar, qısa hekayələr, antologiyalar, filmlər, televiziya serialları, manqa, anime, qrafik romanlar, video və stolüstü oyunlar vasitəsilə həzz almaq olar.

 

Elmir HƏSƏN